Interiør og design - uten blondekanter!

onsdag 4. juli 2012

Skjærefjøl - plast eller tre?


Av en eller annen grunn er det mange som tror plastikk er mer hygienisk enn tre. 
Men, har plastfjølen din fått riper og hakk, er bakteriene her flere og de lever lengre enn på en trefjøl!         Og ja; de overlever også maskinvasken.

Selv om skjærefjøl-ekspertene ikke er enige på alle punkter, har jeg tatt mitt valg: tre!
En god trefjøl tåler mye bruk før det går sprekker i den, og den er bedre å arbeide på. Det er imidlertid viktig å behandle fjølen med olje når den begynner å bli tørr. Det holder med vanlig matolje.

TIPS: Vil man dyprense fjølen, kan man ha på en god del salt, slik at bakteriene trekkes ut. Husk da å skylle godt og gni den inn med olje etterpå!


Kilder: Norsk Treteknisk Institutt og Nofima.

4 kommentarer:

  1. Så det du sier er at min plastfjøl fra IKEA full av riper kan kastes? ; ) Trodde tre var til kjøtt og plast til grønnsaker jeg, men da blir det tre til alt heretter. Takk for tips! : )

    SvarSlett
  2. Jepp, den må du bare kvitte deg med! Og jeg har levd i akkurat samme villfarelse som deg på dette området, så jommen bra vi fremdeles kan lære :)

    SvarSlett
  3. Et annet husmortriks for å rense trefjølen er å dynke den med eddik som dreper bakteriene. Det er forresten også lurt å vaske kjøleskapet med eddik-mye bedre enn at det er rester av såpe igjen der inne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Genialt!
      Nå skjelver kjøkken-bakteriene i shortsen - alle husmorer mobiliserer haha! :)

      Slett